Multitasking 2
Sokolská 26, Ostrava, 2021
kurátor: Jan Kudrna
Argišt Alaverdyan je zástupcem generace malířů, kteří k malbě přistupují jako k plně aktuálnímu médiu současného vědecko-technologického diskurzu. Vedlejším produktem tohoto přístupu je jistá deromantizace malby, která zbytkově přežívá v jejím obecném chápání. Autorův přístup je jednak dán obsahovým směrováním, kdy analyzuje možnosti zobrazení a zobrazování mikrotechnologických prvků i kódovacích procesů, a jednak technickou vytříbeností malby, kterou autor podrobuje trpělivé cizelaci. Malba jednoduše svou čistotou a jasnou orientací nijak nezaostává nad svrchovanou technickou povahou zobrazovaných technických fragmentů. V sérii Multitasking autor rozvíjí technologickou inspiraci o zkoumání fenoménu multitaskingu, který se v posledních letech vžil do běžně používaného pojmosloví . Obecně však termín pochází z informatiky.
Alaverdyan pracuje na přenesení podstaty pojmu z jeho původního prostředí, což jsou mikroprocesory a operační systémy, do prostoru obrazu. Zkoumá dvě základní roviny. Vychází z formátové disproporce, kdy milimetrové součástky získávají zcela jiné souvislosti a tektonické balance ve formátech, které násobně převyšují rozměry monitorů, jakožto nám předdefinovaného a zažitého výstupu digitálního světa. Analyzuje také možnosti práce s prostorem a jeho hloubkou, kdy posunutí roviny určuje prostředí odlišných procesů, které operační systém rychle střídá, a tím v zásadě propojuje do uživatelsky příjemného souvislého procesu, jenž navenek vystupuje jako jedna kontinuální operace. Zmíněné propojování rovin a technologických segmentů je v autorově podání jakousi samostatnou disciplínou. V malbě zhmotňuje datové toky a jejich distribuci mezi jednotlivými procesy (segmenty). Určuje fyzickou například podobu komprese a dekomprese, procesu, který je znám jak z technologického, tak fyzického světa. Pozoruhodnou součástí tohoto nazírání je také série Plants, kdy segment technologické inspirace vstupuje do světa zjevné organiky. Přeneseně odkazuje ne zdánlivou (ne)souvislost mezi živou a neživou matérií, kdy jednotícím bodem mezi člověkem a počítačem je elektrická frekvence. V této sérii vzniká na prostoru vertikálního formátu působivé propojení polarizovaných světů do kompozic koncentrované symbiózy proporce, barvy a promyšleného citlivě reagujícího obsahu.
Jan Kudrna
Multitasking 2
Sokolská 26, Ostrava, 2021
kurátor: Jan Kudrna
Argišt Alaverdyan je zástupcem generace malířů, kteří k malbě přistupují jako k plně aktuálnímu médiu současného vědecko-technologického diskurzu. Vedlejším produktem tohoto přístupu je jistá deromantizace malby, která zbytkově přežívá v jejím obecném chápání. Autorův přístup je jednak dán obsahovým směrováním, kdy analyzuje možnosti zobrazení a zobrazování mikrotechnologických prvků i kódovacích procesů, a jednak technickou vytříbeností malby, kterou autor podrobuje trpělivé cizelaci. Malba jednoduše svou čistotou a jasnou orientací nijak nezaostává nad svrchovanou technickou povahou zobrazovaných technických fragmentů. V sérii Multitasking autor rozvíjí technologickou inspiraci o zkoumání fenoménu multitaskingu, který se v posledních letech vžil do běžně používaného pojmosloví . Obecně však termín pochází z informatiky.
Alaverdyan pracuje na přenesení podstaty pojmu z jeho původního prostředí, což jsou mikroprocesory a operační systémy, do prostoru obrazu. Zkoumá dvě základní roviny. Vychází z formátové disproporce, kdy milimetrové součástky získávají zcela jiné souvislosti a tektonické balance ve formátech, které násobně převyšují rozměry monitorů, jakožto nám předdefinovaného a zažitého výstupu digitálního světa. Analyzuje také možnosti práce s prostorem a jeho hloubkou, kdy posunutí roviny určuje prostředí odlišných procesů, které operační systém rychle střídá, a tím v zásadě propojuje do uživatelsky příjemného souvislého procesu, jenž navenek vystupuje jako jedna kontinuální operace. Zmíněné propojování rovin a technologických segmentů je v autorově podání jakousi samostatnou disciplínou. V malbě zhmotňuje datové toky a jejich distribuci mezi jednotlivými procesy (segmenty). Určuje fyzickou například podobu komprese a dekomprese, procesu, který je znám jak z technologického, tak fyzického světa. Pozoruhodnou součástí tohoto nazírání je také série Plants, kdy segment technologické inspirace vstupuje do světa zjevné organiky. Přeneseně odkazuje ne zdánlivou (ne)souvislost mezi živou a neživou matérií, kdy jednotícím bodem mezi člověkem a počítačem je elektrická frekvence. V této sérii vzniká na prostoru vertikálního formátu působivé propojení polarizovaných světů do kompozic koncentrované symbiózy proporce, barvy a promyšleného citlivě reagujícího obsahu.
Jan Kudrna